Guriskogen Barnehage - historie

Les mer om vår historie helt fra 1989 og frem til i dag.

Starten
Barnehagen ble startet i 1989 og het den gang Maurtua barnehage BA. Den har hele tiden vært en privat foreldreeid andelsbarnehage. Fra starten og fram til juni 2007 holdt barnehagen til i underetasjen til Valby grendehus. Der var det plass til ca 20 barn i alderen 3-6 år. I samme bygget holder også Valby barnehage til. Det er en kommunal barnehage med to avdelinger som de siste årene hadde et tett samarbeid med Maurtua barnehage. Etter 18 år i leide lokaler, ble det bestemt å bygge nytt bygg på egen tomt, og utvide antall plasser betraktelig.

Ny epoke
Maurtua barnehage kjøpte en tomt av Larvik kommune og engasjerte Trygge barnehager AS til å bygge den nye barnehagen. Tomten ligger ved Valbyveien, "hovedveien" inn til Valbyskogen og Guriskogen boligfelt. Den nye barnehagen ble overtatt og åpnet 22. juni 2007. Navnet ble samtidig endret til GURISKOGEN BARNEHAGE BA. I den nye barnehagen er det plass til ca. 70 barn. Det ble ansatt nytt personale i tillegg til de som var med fra Maurtua.

I barnehagen vår har vi tre avdelinger:  Morgentåkedalen for barn fra 0-2 år og Dypeskogen for barn fra 2 - 5 år, og Mosegrotten for barn fra 2-5 år. I alle basene deles barna opp i faste, mindre grupper for lek og aktiviteter.

Uteområdet vårt er stort, hele 5,5 mål. Det er derfor masse plass å bevege seg på. Vi ønsker å utvikle området vårt til å bli innholdsrikt og utfordrende for alle barna i barnehagen.

Gjennom årene har vi flere ganger bygget ut, bygget om, og forberdret fasilitetene. Vi har ikke  økt antall barn som følge av dette, men gjort det kun for å få mer plass til barna, og forbedre bruken av bygget. I februar 2012 startet bygging aven ny etasje oppå deler av hovedbygget. Det ble avdelingen Mosegrotten.

Høsten 2019 ble ny garderobe for de yngste, Morgentåkedalen, ferdigstilt. Dette ga både små og store bedre plass og bedre tilrettelgging for påkledning, levering og henting. Alle barna har sin faste plass i garderoben, med hyller eller skap til sine ting. Hver plass har et plasskort med bilde av barnet og navn på familiemedlemmer.

Vi tar alltid imot besøk, og viser frem barnehagen vår til dem som har lyst til å se hvordan vi har det hos oss.